medTzorg
Masterclass

De medTzorg masterclass is een tweejarige opleiding bestaande uit 8 geaccrediteerde modules. Je specialiseert je in de doelgroepen waar medTzorg-artsen mee werken, doet kennis en kunde op om nog betere zorg te verlenen en deelt ervaringen met je collega’s.

Groep in een medTzorg-scholing

Elk najaar start er een nieuwe medTzorg masterclass waarin je gedurende 2 jaar 8 geaccrediteerde modules doorloopt. In een groep van maximaal 18 deelnemers wordt er verdieping gegeven aan onderwerpen die bijdragen aan het werken binnen de verschillende instellingen waarmee je te maken krijgt als medTzorg-arts. Je doet kennis op over diverse thema’s zoals wetgeving binnen de Wet zorg en dwang (wzd) en Wet verplichte ggz (wvggz), verslaving, psychiatrie en besluiten rondom het levenseinde. Daarnaast leer je weerbaarder aan het werk te gaan door de module agressieregulatietraining, waarbij wordt ingegaan op verschillende vormen van agressie en hoe hiermee om te gaan. Gedurende de modules is er bovendien ruimte om je collega’s beter te leren kennen en ervaringen uit te wisselen. Er wordt een uitgebreid lunch- of dinerbuffet verzorgd. Als deelnemende arts verbind je je aan de masterclass en ga je een contract aan om alle 8 modules te volgen. Per module krijg je 4 accreditatiepunten.

Onze masterclass

De onderwerpen van onze masterclasses

Verslaving
In je spreekkamer en tijdens je dienst krijg je te maken met vragen rondom middelengebruik, zoals:
• Welk risico’s loopt een nieuwe verpleeghuisbewoner die in de thuissituatie gewend is aan flink alcoholgebruik bij plotselinge onttrekking?
• Hoe ga je om met een dronken arrestant in de politiecel?
• Wat gebeurt er met een GHB-gebruiker die door zijn aanhouding plotseling zonder drugs komt te zitten?
• Hoe kom je het best in gesprek over verslaving met licht verstandelijk beperkte mensen?
• Welke valkuilen zijn er bij het voorschrijven van methadon?
Allemaal vragen waar je tegenaan loopt als je werkt met bijzondere doelgroepen. Deze module combineert evidence-based geneeskunde met praktische tips van ervaren artsen, zodat je beter voorbereid de werkvloer op gaat.
Cognitieve beperkingen
Binnen instellingen kom je vaak patiënten tegen met cognitieve beperkingen. Denk aan aangeboren beperkingen, CVA’s, hoofdtrauma’s, dementie, maar ook cognitieve beperkingen veroorzaakt door middelenmisbruik.
• Wordt je uitleg wel begrepen?
• Kan je patiënt je advies op papier wel lezen?
• Wanneer is een patiënt nog wilsbekwaam en hoe schat je dat in?
• Praat je met de patiënt, de vertegenwoordiger of beiden?
• Hoe optimaliseer je therapietrouw als er problemen zijn met geheugen en concentratie?
Deze module leert je beter te communiceren met patiënten met cognitieve beperkingen.
Psychiatrie
Tijdens je werk krijg je te maken met psychiatrische ziekten, afwijkend gedrag en complicaties van psychofarmaca-gebruik. Persoonlijkheidsstoornissen en psychose zorgen ervoor dat patiënten de wereld door hun eigen bril bekijken.
• Hoe kom je in contact met een patiënt die psychotisch is?
• Moet je meegaan in de waan of juist niet?
• Hoe handel je in het belang van de patiënt met een persoonlijkheidsstoornis, terwijl je zelf je grenzen blijft bewaken?
• Hoe zorg je ervoor dat je ondanks alle ruis tot de goede behandeling komt?
Na deze module herken je de valkuilen in de communicatie en behandeling met mensen met een psychiatrisch ziektebeeld.
Zorg en dwang
Als arts is het belangrijk om te weten welke wetgeving er binnen en buiten een instelling geldt. De Wzd en Wvggz zijn hierbij van groot belang en hier wordt dieper op ingegaan tijdens deze module.
• Wanneer mag je een dwangmaatregel toepassen en op welke manier?
• Welke rechten en plichten heb je als arts binnen een instelling?
• Wanneer beperkt een dwangmaatregel schade voor de patiënt en wanneer brengt het de patiënt juist schade toe?
• Welke verschillende soorten machtigingen zijn er en wat mag je daar als arts mee?
Na deze module weet je de hoofdlijnen van de wetten Zorg & Dwang en Verplichte GGZ. Daarnaast heb je meer handvatten voor het toepassen van dwang binnen en buiten de instellingen.
Agressieregulatietraining
Helaas krijg je als arts steeds vaker te maken met agressie in de praktijk, op de HAP of tijdens je werk voor medTzorg.
• Welke soorten agressie bestaan er?
• Hoe ga je om met verschillende soorten van agressie?
• Waar begeef jij je in de ruimte ten opzichte van een gedetineerde of gearresteerde patiënt?
• Wat als iemand agressief is vanuit diens ziekte? Hoe ga je hiermee om?
Deze module is bedoeld om meer kennis op te doen over hoe agressie precies werkt en hoe je hiermee om kunt gaan. Door te trainen met acteurs sta je na deze module steviger in je schoenen en leer je rust te bewaren in een stressvolle situatie.
Bijzondere situaties rondom het levenseinde
In een instelling krijg je te maken met complexe medische problematiek en wetgeving. Rondom het sterfbed staat de patiënt centraal, maar je dient rekening te houden met andere (zorg)professionals.
• Wie is de hoofdbehandelaar?
• Wie kan de euthanasie binnen de instelling uitvoeren?
• Hoe kun je als huisarts adequate palliatieve zorg en palliatieve sedatie toepassen, rekening houdend met de veelheid aan medicatie bij chronisch verslaafde en/of psychiatrische patiënten.
Ook ten aanzien van het NRNB (Niet Reanimeren Niet Beademen):
• Met wie moet dit besproken worden?
• Hoe verspreid je deze medische informatie rondom de patiënt/bewoner over alle (zorg)professionals die werkzaam zijn binnen de instelling?
Zowel in verpleeghuizen, VG-instellingen, als in penitentiaire instellingen kunnen mensen om verschillende redenen besluiten om te stoppen met eten en soms ook met drinken.
• Wat is de achtergrond van het stoppen?
• Is de persoon wilsbekwaam?
• Welke fysiologische processen gaan spelen met welke gevolgen?
Je krijgt tijdens deze module inzicht in wie welke rol en verantwoordelijkheid heeft bij beslissingen over behandeling rondom het levenseinde.
Wet-, regelgeving en isolatie
Als zorgverlener hoef je geen jurist te zijn, maar wel is het van belang dat je voldoende kennis hebt van de relevante wet- en regelgeving. Daarnaast wordt in deze module aandacht besteed aan het isolatiebeleid binnen detentie.
• Weet jij hoever het beroepsgeheim gaat?
• Welke informatie mag (of moet) je wel of juist niet delen met derden?
• Wanneer is iemand wilsonbekwaam en wat zijn de consequenties daarvan?
• Welke dwangmaatregelen mogen worden toegepast, in welke situaties en onder welke voorwaarden?
• Is er een medische reden voor isolatie binnen detentie?
• Als iemand in isolatie zit en stopt met eten, wil je dit dan monitoren via de camera?
In deze module krijg je kennis van de actuele wettelijke situatie. Je krijgt casuïstiek, ethische vraagstukken en praktische tips, zodat je hiermee direct aan de slag kunt op de werkvloer.
Samenwerking
Binnen instellingen draag je als huisarts bij aan een effectieve samenwerking met andere zorgprofessionals. Hierbij zijn heldere afspraken over regievoering noodzakelijk evenals afstemming binnen het multidisciplinaire team.
• Welke verantwoordelijkheid neem je als huisarts binnen het team?
• Welke rol wordt verwacht binnen de verschillende overlegvormen, zoals multidisciplinair overleg
• Hoe praat je als arts met bestuurders en hoe zorg je dat jouw thema’s gehoord worden?
• Hoe geef je terug aan bestuurders wat je observeert en hoe zorg je ervoor dat dit invloed heeft op het beleid?
Deze module creëert een bewustwording over de werkwijzen en valkuilen binnen de verschillende instellingen. Je krijgt praktische tips van ervaren artsen, zodat je beter voorbereid de werkvloer op gaat.

Leren bij medTzorg

Wij geven geaccrediteerd onderwijs (ABC1) in de vorm van nascholingen, een tweejarige masterclass en een jaarlijks congres. Voor medTzorg-artsen bieden wij onze scholingen gratis aan.

Scholing

Diverse scholingen op locatie of online, waarbij wordt ingegaan op een specifiek thema.

Scholingen

medTzorg-congres

Een jaarlijks congres voor kennis, kunde en ontmoeting.

medTzorg-congres