medTadvies: de grote zus van medTzorg

  • 17 / 12 / 2024
  • Nieuws
Arts helpt oude vrouw

Ken jij medTadvies al?

medTadvies is de adviserende tak van de medTzorg Groep en daarmee het kleine zusje van medTzorg. Althans, klein zusje…, de afgelopen jaren is medTadvies flink gegroeid. Tot drie jaar geleden deden we vanuit medTadvies enkel de sociaal-medische advisering in een paar dorpen in Utrecht. Maar inmiddels zijn we dienstverlener in grote delen van Noord-Holland, Utrecht, Zuid-Holland en Noord-Brabant.

Zowel medTadvies als medTzorg staan voor de beste zorg voor de kwetsbare doelgroepen in de maatschappij. De visie van medTadvies is: ‘’de schaarse zorg, hulp en voorzieningen terecht laten komen bij de groepen en personen die het vanwege hun kwetsbaarheid het meest nodig hebben.’’

Wat is ‘sociaal-medische advisering’?

Sociaal-medische advisering is advisering over medische zaken aan gemeenten binnen het sociaal domein. Gemeenten hebben de taak om ervoor te zorgen dat hun inwoners zo zelfstandig mogelijk kunnen functioneren in het dagelijks leven. Soms hebben inwoners daar wat ondersteuning bij nodig. Om te bepalen wat er nodig is, wordt bij ons een sociaal-medisch advies aangevraagd. Er wordt, naast de medische problematiek, ook gekeken naar allerlei omgevingsfactoren die van invloed zijn, het sociale deel van de advisering.

Het kan bij het zelfstandig functioneren gaan om het doen van boodschappen, het zelfstandig wonen en schoonhouden van het huis, maar ook om het vinden van een zinvolle dagbesteding, bijvoorbeeld in de vorm van (vrijwilligers-)werk.

Twee mensen aan het werk tijdens dagbesteding in een moestuin

De gemeente vraagt advies aan de adviserend arts, die, zonder medische informatie met de gemeente te delen, kan adviseren wat er aan ondersteuning moet worden ingezet. Denk aan:

  • Een scootmobiel als iemand niet meer kan lopen en fietsen;
  • Hulp bij de zware dingen in het huishouden;
  • Voorrang voor het verhuizen naar een andere woning;
  • Het bekijken in hoeverre iemand met een Participatiewet-uitkering kan werken.

De rol van medTadvies

Wij leveren de artsen die zorgen voor de advisering aan de klantmanagers van de gemeente. Een klantmanager dient een aanvraag bij ons in het systeem in. Deze aanvraag kan betrekking hebben op de regeling Gehandicaptenparkeerkaart, de Wmo, de Participatiewet, de Jeugdwet of huisvestingsurgentie. De aanvraag heeft altijd betrekking op de (on)mogelijkheden van een inwoner en welke beperkingen en belemmeringen een rol spelen. Ons secretariaat plant de afspraken in op het spreekuur van de arts. Deze spreekuren vinden vaak plaats op de gemeentehuizen, maar afspraken kunnen ook als huisbezoek worden ingepland.

Vervolgens voeren onze artsen de gesprekken met de inwoners. Het mooie aan dit werk is dat er veel tijd voor de consulten wordt ingepland. Zo variëren de consulttijden tussen de 30 en 60 minuten per gesprek. Het is de bedoeling dat de arts tijdens het spreekuur heel goed de medische én sociale situatie van iemand uitvraagt en in kaart brengt. Er is veel vrijheid bij het uitwerken van de adviezen. De ene arts werkt de adviezen aan het einde van de dag uit, de ander op de dag erna. De één doet het vanuit huis, de ander komt naar kantoor.

Ten slotte zorgt het secretariaat voor de afhandeling van al het telefoon- en mailverkeer dat er plaatsvindt rondom de dossiers, waardoor de artsen zich zoveel mogelijk kunnen focussen op de gesprekken en het uitwerken van de adviezen.

Contactcentrum van medtzorg waar vier mensen beschikbaar zijn voor contact

2025: Horen en Beslissen

In 2024 heeft medTadvies opnieuw de opdracht ‘Horen en Beslissen‘ van de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) toegewezen gekregen. De IND heeft met het proces van “Horen en Beslissen” als doel om zorgvuldig en weloverwogen te beginnen aan het horen van asielzoekers. Na dit gehoor wordt door de IND een beslissing genomen over het wel of niet mogen blijven in Nederland. Dit proces is cruciaal, omdat de beslissingen een grote impact hebben op de levens van de aanvragers en de samenleving als geheel. In dit proces spelen verpleegkundigen en artsen een belangrijke rol als medisch adviseur.

De verpleegkundige ziet mensen op het spreekuur en maakt een rapportage. De artsen lezen deze rapportage en ondertekenen deze. Dit advies helpt de hoor- en beslismedewerkers van de IND om te zorgen voor optimale omstandigheden bij het gehoor van de aanvrager, en daarmee om humane en rechtvaardige beslissingen te nemen.

Huisarts in gesprek met patiënt op spreekuur

medTadvies groeit

medTadvies is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met een team van 30 artsen en 30 verpleegkundigen. Het focusgebied voor de sociaal-medische advisering ligt tot nu toe op Noord-Holland en Utrecht, maar het werkgebied breidt zich als een olievlek uit. Met het gunnen van de aanbesteding van de gemeente Haarlemmermeer zijn we in november 2024 weer een stuk uitgebreid.

We zijn voornemens om stap-voor-stap door te blijven groeien. Daarin blijft het belangrijk dat we veel tijd en energie stoppen in de kwaliteit van de adviezen door middel van persoonlijke begeleiding en scholingen. Net als de afgelopen jaren zullen we daarin nooit een te grote broek aantrekken, maar kijken we altijd vooruit naar wat we aankunnen. Hierin blijft aandacht voor elkaar en de cliënt, het samenspel tussen collega’s en het op zorgvuldige wijze ondersteunen van de gemeenten het belangrijkst.