Wie zijn wij?
MGZ-praktijk Leeuwarden is sinds oktober 2019 gevestigd in Leeuwarden aan het Cambuurplein 1.
Het gezondheidscentrum is ontstaan vanuit de vraag van zorgverzekeraar De Friesland; de huisartsenpraktijken zaten overvol en er was behoefte aan een praktijk die zich naast de reguliere patiënt vooral wilde richten op de patiënt uit de kwetsbare doelgroepen. De praktijk is gevestigd in een achterstandswijk waar zich veel problematiek concentreert op sociaal gebied, zoals armoede en verslaving.
Medewerkers:
- Praktijkondersteuner huisarts jeugd: ondersteunt de huisarts bij de zorg rondom kinderen tot en met 18 jaar.
- Praktijkondersteuner huisarts GGZ: ondersteunt de huisarts bij de zorg rondom volwassen met mentale problematiek.
- Praktijkondersteuner huisarts somatiek: ondersteunt de huisarts bij de behandeling van o.a. diabetes, COPD, astma en stoppen met roken.
- Verpleegkundig specialist in opleiding: voert zelfstandig spreekuur, in samenwerking met de huisarts.
- Huisartsen: de eerste dokter waar de patiënt terechtkomt. Kijkt hoe ernstig de klacht is en stuurt een patiënt door naar een specialist als dat nodig is.Binnen onze huisartsenpraktijk werken verschillende huisartsen. Wij doen uiteraard ons best om u, waar mogelijk, bij dezelfde arts in te plannen. Toch kan het voorkomen dat u verschillende huisartsen treft. Heeft u hier vragen over of wilt u meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op.
- Praktijkmanager: De praktijkmanager zorgt voor een soepel verloop van de organisatie binnen de praktijk, ondersteunt het team en bewaakt de kwaliteit van zorg en dienstverlening.
Assistentenspreekuur
Het assistentenspreekuur is op afspraak en bedoeld voor onder andere het verbinden van wonden, verwijderen van hechtingen, uitspuiten van oren, toedienen van injecties, controleren van de bloeddruk en het afnemen van uitstrijkjes. Ook de behandeling van wratten vindt plaats op afspraak.
NPA (NHG-Praktijkaccreditering)
GZC medTzorg Leeuwarden is in het bezit van een NHG-Praktijkaccreditering. De NPA laat zien dat onze zorg verantwoord is.
Openingstijden & Bereikbaarheid
Vanwege beperkte personeelsbezetting tijdens de zomervakantie kan de wachttijd langer zijn dan u van ons gewend bent. Onze excuses voor het eventuele ongemak en dank voor uw begrip.
Bereikbaarheid
- De praktijk is telefonisch bereikbaar voor het maken van afspraken en vragen aan de assistente van 08:30 – 10:30 uur.
- Tussen 14:00 – 16:00 uur kunt u de assistente bellen voor het opvragen van uitslagen en antwoord op de vragen die u in de ochtend heeft gesteld.
Gesloten tijdens de feestdagen
Op de volgende dagen zijn wij gesloten:
- Maandag 21 april 2025 (tweede paasdag).
- Maandag 5 mei 2025 (Bevrijdingsdag).
- Donderdag 29 mei 2025 (Hemelvaartsdag).
- Maandag 9 juni 2025 (Tweede Pinksterdag).
- Woensdag 25 december 2025 (Eerste kerstdag).
- Donderdag 26 december 2025 (Tweede kerstdag).
Afspraak maken
Spreekuur op afspraak
- U kunt op werkdagen tussen 08.30 en 10.30 bellen om een afspraak te maken voor het spreekuur: 058-44 11 11.
- Om het spreekuur vlot te laten verlopen zal de praktijkassistente naar uw klachten vragen, zij zal dan bepalen (in overleg met de huisarts) of een afspraak op dezelfde dag nodig is.
- U kunt via Mijngezondheid.net ook een afspraak maken op het spreekuur.
Meer tijd nodig?
Wanneer u meerdere klachten heeft of als u voor een gesprek komt, kunt u vragen om een dubbele afspraak. De praktijkassistente is verplicht om vertrouwelijk met uw informatie om te gaan.
Huisbezoek
Als het niet mogelijk is om zelf naar de praktijk te komen, bijvoorbeeld omdat u te ziek, (tijdelijk) gehandicapt of slecht ter been bent, kan de huisarts naar u toe komen.
De praktijkassistente beoordeelt (eventueel in overleg met de huisarts) of een huisbezoek nodig is. Op de praktijk zijn de mogelijkheden voor onderzoek en behandeling beter. Het huisbezoek is niet bedoeld voor mensen die geen tijd of vervoer hebben om naar de praktijk te komen.
Telefonisch spreekuur
- Als u een eenvoudige vraag hebt kunt u gebruik maken van het telefonisch spreekuur. Het is dan niet nodig om naar de praktijk te komen. U kunt bellen naar: 058-4401111 en vragen om een telefonisch consult. De huisarts of praktijkassistente zal u dan op een later moment terugbellen.
Afspraak bij praktijkassistentes voor:
Onze praktijkassistentes zijn gediplomeerd. U kunt bij onze praktijkassistente een afspraak op het assistentenspreekuur maken voor de volgende behandelingen:
- Het meten van de bloeddruk
- Aanstippen van wratten
- Verbinden van wonden
- Uitspuiten van de oren
- Verwijderen van hechtingen
- Urine onderzoek (brengen vóór 10:00 uur ’s ochtends)
- Herhaalrecepten
- Suiker – en Hb-controle
- Zwachtelen en tapen
- Verstrekken van informatiefolders
U kunt hiervoor op werkdagen vóór 10:30 uur telefonisch een afspraak maken.
Afspraak annuleren
U kunt uw afspraak 24 uur van tevoren afzeggen. Als u uzelf niet afmeldt, ontvangt u eerst een brief. Als dit een tweede keer gebeurd, dan krijgt u een factuur. Voor een enkele afspraak kost dit dit €12,50. Voor een dubbele afspraak kost het €25,00. Deze factuur van no show moet u zelf betalen en kunt u niet declareren bij uw zorgverzekering.
Te laat komen bij een gemaakte afspraak
Als u te laat komt op de afspraak is het mogelijk dat de afspraak niet meer op dezelfde dag kan plaatsvinden. De praktijkassistente zal dit dan met u bespreken en eventueel een nieuwe afspraak maken.
Overleg huisarts
De praktijkassistente heeft rond 10:30 uur overleg met de huisarts en zal als dit nodig is uw vragen/klachten bespreken. Alles wat voor 10.30 uur binnenkomt wordt besproken tijdens het overleg met de huisarts. Hierover kunt u na 14.00 uur terug bellen. Zaken die na 10.30 uur binnenkomen worden de volgende werkdag besproken tijdens het overleg.
Klachtenregeling
Ben u niet tevreden of heeft u een klacht? Vertel het aan ons. Wij horen het graag. Wij proberen wat aan de klacht te doen en het samen op te lossen.
Komt u er niet uit met ons?
Vindt u het lastig of komt u er niet uit met ons? Dan kunt u de klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. Samen zoekt u naar een oplossing voor de klacht of het probleem. Op de website van de SKGE vindt u het klachtenformulier. Vul altijd de naam van de arts en medTzorg in op het formulier.
Geschilleninstantie huisartsenzorg
Komt u er niet uit met de huisarts en de klachtenfunctionaris? U kunt dan bij de geschilleninstantie huisartsenzorg een uitspraak over uw klacht vragen. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit een voorzitter (jurist) en leden namens de patiënten en leden namens de huisartsen.
De geschilleninstantie doet een uitspraak. Daar moet de patiënt en de huisarts zich aan houden. Meer informatie vindt u op de website van www.skge.nl