Casus – Neurose of neurologie?
Lees meer
De SSFH (Stichting Sociaal Fonds Huisartsen) heeft drie gesprekskaarten voor de huisartsenzorg ontwikkeld. Deze kaarten zijn goed te gebruiken in de huisartspraktijk. De gesprekskaarten zijn een handig ondersteuningsmiddel om te gebruiken bij individuele gesprekken en teamoverleggen.
Het komt vaak voor: patiënten die met fysieke of verbale agressie of zelfs met intimidatie of kwetsende opmerkingen hun zin proberen te krijgen. Verbale agressie treft assistentes het vaakst, terwijl bedreigingen en intimidatie juist iets vaker op de huisarts zijn gericht. Verbale agressie komt verreweg het meest voor: bijna 80 procent van de assistentes heeft dit wel eens meegemaakt, ruim 60 procent van de huisartsen.
Één op de vier huisartsen maakt melding van bedreiging en intimidatie. Seksuele intimidatie, discriminatie en fysieke agressie komen minder voor, bij ongeveer 1 op de 10 huisartsen.
Zie meer resultaten van het SSFH onderzoek:
Dowload deze infografic hier of klik op de afbeelding.
Met de gesprekskaart ‘Agressie en ongewenst gedrag’ ga je het gesprek samen aan over agressie en ongewenst gedrag op de werkvloer. Door de gesprekskaart te gebruiken, worden aanknopingspunten aangeboden om mogelijke oorzaken van dit gedrag te bespreken en gezamenlijk oplossingen te verkennen.
Download de gesprekskaart ‘Agressie en ongewenst gedrag’ hier of klik op de afbeelding.
Gaat het gesprek over het ervaren van een hoge werkdruk?
Maak dan gebruik van de gesprekskaart ‘werkdruk’ en krijg op deze manier inzicht in mogelijke oorzaken en oplossingen.
Download de gesprekskaart Werkdruk hier of klik op de afbeelding.
De gesprekskaart ‘Goed voor elkaar’ bevat vragen over allerlei onderwerpen, zoals motivatie en talenten, kennis en vaardigheden, gezondheid en vitaliteit, werk en privé, en werkomstandigheden en samenwerking. Kies voorafgaand of tijdens het gesprek samen met de vragen uit waar beide het gesprek over aan willen gaan.
Download de gesprekskaart Goed voor elkaar Gesprekskaart Goed voor elkaar
Lees meer
Lees meer
Lees meer