VIM (Veilig Incident Melding)
Is er geen sprake van een klacht maar wil je wel dat er de nodige aandacht voor een (bijna-)incident, proces of situatie gegenereerd wordt, dan kun je als medewerker van een zorginstelling die betrokken is bij de medische zorg een VIM melden.
Veilig Incident Melden
Wij vinden het belangrijk dat er goede zorg geleverd wordt. Het kan voorkomen dat je als zorgverlener niet tevreden bent over het contact met een andere zorgverlener of dat je een gebeurtenis hebt gesignaleerd die de kwaliteit van de zorg negatief kan beïnvloeden of heeft beïnvloed.
Deze gebeurtenissen noemen ‘incidenten’. Andere voorbeelden van incidenten zijn: verkeerde toediening van medicatie of handelingen die de veiligheid van de patiënt (en/of jou) in gevaar kunnen brengen. Iedereen kan soms iets meemaken en/of situaties veroorzaken die ongewenst zijn. Het is voor ons en andere professionals die betrokken zijn bij de zorg, belangrijk om dit soort signalen van jullie te ontvangen. Dit biedt ons de mogelijkheid om de situatie te analyseren en zodanige verbeteringen in het zorgproces aan te brengen, dat we deze (bijna-) incidenten zoveel mogelijk voorkomen en ervoor te zorgen dat anderen niet in dezelfde ongewenste situaties terecht komen. De kwaliteit van onze zorg wordt hiermee verbeterd. Je kunt ervoor kiezen om een incident te melden (VIM: Veilig Incident Melden). Je doet dit via onderstaand formulier.
Wat te doen als je een ongewenste situatie of een (bijna-)incident signaleert?
De term ‘Veilig’ in Veilig Incident Melden houdt in dat de melder zich veilig voelt om te melden wat er misgaat zonder dat dit leidt tot individuele maatregelen. Door de incidenten niet persoonsgebonden maar systeemgebonden te benaderen, is het een veilig leerproces. Dit moet leiden tot een cultuur waarin het melden en bespreken van incidenten vanzelfsprekend wordt.
Na ontvangst van jouw melding neem de VIM-functionaris contact met je op. De VIM-functionaris geeft informatie en advies, doet onderzoek naar het incident en kan bemiddelen. Tijdens het proces zal de VIM-functionaris de nodige stappen zetten om de melding te behandelen en de betrokkenen te benaderen. Zodra het proces is afgehandeld, zal de VIM-functionaris contact met je opnemen om aan te geven hoe de situatie die leidde tot jouw melding in het vervolg zal worden verbeterd en welke corrigerende en preventieve maatregelen er zijn getroffen.
Je ontvangt binnen 5 werkdagen een ontvangstbevestiging. Wij willen je melding binnen 6 weken afhandelen. Lukt dat niet omdat er meer tijd nodig is, dan brengen wij je hiervan op de hoogte. Indien gewenst worden meldingen anoniem behandeld.